Doa Panjang Tawaf Wada

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

.

Dalam enteri ‘Zikir Dan Doa Ketika Tawaf’ dan ‘Solat Sunat Tawaf’ sebelum ini ada disertakan doa-doa mengenai Ibadah Tawaf termasuk doa ringkas Tawaf Wada, kali ini ana postkan pula ‘Doa Panjang Tawaf Wada’.

Wada atau wida membawa maksud perpisahan. ‘Tawaf Wada’ atau ‘Tawaf Perpisahan’ adalah salah satu ibadah wajib yang mesti dilaksanakan sebagai tugas terakhir dalam pelaksanaan Ibadah Haji atau Umrah dan ianya merupakan suatu pernyataan perpisahan dan penghormatan kepada Baitullah dan Masjidil Haram.

 

Tawaf Wada ini juga disebut ‘Tawaf Shadar’ (Tawaf Kembali) kerana selepas itu jemaah akan meninggalkan Makkah untuk kembali ke rumah dan negara masing-masing. Dalam pelaksanaannya Tawaf Wada ini cukup sekadar dikerjakan dengan berjalan biasa tujuh pusingan, sama dengan tawaf yang lainnya, akan tetapi doa yang dibaca berbeza.

 

Doa terakhir tawaf yang perlu dibaca mengandungi tiga perkara iaitu :

  1. Mohon Allah سبحانه وتعال menerima ibadah haji/umrah yang telah dilakukan,
  2. Mohon Allah سبحانه وتعال tidak jadikan haji/umrah ini sebagai yang terakhir,
  3. Mohon Allah سبحانه وتعال sejahterakan segala urusan selepas ini.

.

.

Doa Selepas Tawaf Wada’

 

Berikut adalah doa panjang selepas selesai melakukan tujuh pusingan Tawaf Wida’:~

.

Doa Selepas Tawaf Wida'

“Sesungguhnya yang mewajibkan kepadamu (mengamal dan menyampaikan) Al-Quran (wahai Muhammad) sudah tentu akan menyampaikanmu kepada apa yang dikau ingini dan cintai. Ya Allah, Tuhan yang memberi segala perlindungan! Lindungilah daku ya Allah, Yang Maha Mendengar, perkenankanlah permohonanku! Ya Allah, Tuhan Yang Maha Gagah Perkasa! Tutupkanlah segala kelemahanku. Ya Allah Yang Maha Pemurah! Kasihanilah daku. Ya Allah Tuhan yang mengembalikan sesuatu! Kembalikanlah daku ke Baitullah ini lagi. Ya Allah! Murahkanlah rezekiku supaya dapat kembali menziarahi Baitullah berulang kali dengan bertaubat, beribadat, mengucap syukur dan puji-pujian. Telah benar janji Allah, lagi menolong hambaNya memuliakan sekalian bala tenteraNya dan mengalahkan musuhNya dengan keagunganNya.

Ya Allah! Selamatkanlah kami, kurniakan kami afiat dan keuntungan begitu juga kepada hamba-hambaMu yang menziarahi Baitullah dengan mengerjakan fardhu haji, mereka yang berjihad, mereka yang musafir juga mereka yang bermukim, sama ada musafir melalui daratan, lautan atau ruang udara di mana mereka ini terdiri dari umat Nabi Muhammad seluruhnya.

Ya Allah ya Tuhanku! Peliharakanlah daku dari segenap pihak, di kanan, di kiri, hadapan, di belakang, di atas dan di bawahku sehinggalah daku sampai kembali kepada keluargaku dan negeriku. Ya Allah! Janganlah Dikau jauhkan daku dari rahmatMu walau sekelip mata sekalipun.

Ya Allah ya Tuhanku! Dikaulah yang menjaga kami di dalam perjalanan, Dikaulah yang menjaga keluarga kami sepeninggalan kami menziarahi rumahMu, hancurkanlah segala musuh-musuh kami, Dikau kakukanlah mereka sehingga tidak dapat bergerak untuk membinasakan kami.

 DOA KETIKA TAWAF WIDA'

Ya Allah ya Tuhan kami! Janganlah Dikau jadikan hari ini sebagai hari yang penghabisan bagiku menziarahi Baitullah, Ya Allah ya Tuhanku! Cucurilah rahmatMu ke atasku dengan memberi pertunjuk kepadaku. Daku akan meninggalkan segala laranganMu selama hayatku. Kasihanilah daku dengan tidak memberatkan perkara yang tidak menyenangkanku. Berikanlah kepadaku sebaik pandangan supaya dapat daku mengerjakan segala pekerjaan yang mendapat keredhaanMu.

Ya Allah, ya Tuhanku! Kurniakanlah nikmat penglihatanku dan perlihatkanlah pembalasanMu terhadap seteruku. Tolonglah daku daripada mereka yang menganiayai daku. Ya Allah ya Tuhanku! Daku berlindung dengan Dikau daripada segala kedukaan, kelemahan, kemalasan, takut menghadapi segala dugaan, kikir, kedekut,  bergelumang di dalam hutang yang tak berkesudahan dan kekerasan musuh.

Ya Allah, ya Tuhanku! Daku memohon kepadaMu segala kebaikan dan kebajikan di dalam perjalanan kami serta keredhaanMu dalam segala pekerjaan. Ya Allah! Mudahkanlah perjalanan kami, perdekatkanlah yang jauh. Ya Allah! Dikaulah yang menolong kami di dalam perjalanan. Dikaulah yang memelihara anak isteri kami, Ya Allah! Daku berlindung denganMu daripada segala kesusahan di dalam perjalanan, buruk pandangan, buruk peninggalan harta benda, keluarga dan anak. Ya Allah! Sertakanlah keampunan Dikau kepada kami dan kurniakanlah afiat.

Ya Allah Ya Tuhanku! Pendekkanlah perjalanan dan permudahkan serta selamatkanlah kami daripada segala yang mendukacitakan kami. Ya Allah! sampaikanlah perkhabaran baik kepada kami, lindungilah kami dan berikanlah keredhaanMu dengan kekuasaanMu,  sesungguhnya Dikaulah Yang Maha Berkuasa. Ya Allah, sertailah kami dalam perjalanan kami, gantilah kami dan berilah pertolonganMu untuk memelihara keluarga-keluarga kami.

Ya Allah! Peliharakanlah di dalam perjalanan kami dan gantikanlah kami di dalam memelihara keluarga kami, daku berlindung dengan kebesaranMu daripada segala yang membinasakan daku wahai Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Penyayang!

.

.

والله أعلم بالصواب

Wallahu A’lam Bish Shawab

(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)

.

.

Artikel Berkaitan:

  1. Ibadah Tawaf  (Klik Di Sini)
  2. Zikir Dan Doa Tawaf  (Klik Di Sini)
  3. Solat Sunat Tawaf  (Klik Di Sini)
  4. Tempat-Tempat Mustajab Berdoa  (Klik Di Sini)

.

وَالسَّلاَمْ

.

By; shafiqolbu

.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: