Lafaz Takbir Hari Raya

TAKBIR AIDILFITRI

Sebagai tanda bermula sambutan Aidilfitri perlulah melaungkan gema takbir. Bertakbir daripada satu rumah ke satu rumah amat baik diamalkan, selain mengucapkan kalimah kebesaran, dapat juga merapatkan silaturahim sesama penduduk.

Ketika Hari Raya Aidilfitri disunatkan sentiasa bertakbir di luar waktu solat dengan menguatkan suara, bermula dari terbenam matahari akhir Ramadan sehingga sebelum bertakbiratul-ihram solat sunat Hari Raya.

.

Orang yang tidak dapat melakukan solat boleh bertakbir sehingga sebelum gelincir matahari Hari Raya pertama.

Firman Allah SWT: “Hendaklah kamu menyempurnakan bilangan puasa Ramadan dan bertakbirlah (mengagungkan dan membesarkan Allah) atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur”.  (Surah al-Baqarah ayat 185)

Rasulullah menyarankan umat Islam menyambut hari raya dengan banyak memuji kebesaran Allah. Nabi Muhammad bersabda: “Hiasilah hari raya (Aildilfitri dan Aldiladha) kamu dengan takbir, tahlil, tahmid dan taqdis (mengingati dan mengagungkan Allah).”  (Hadis riwayat al-Thabrani).

.

.

Jenis Takbir

1.  Takbir Mursal Bermula dari terbenam matahari akhir Ramadan sehingga sebelum bertakbiratul-ihram solat sunat Hari Raya Fitri.

2.  Takbir Muqayyad: Dimulai daripada Subuh Hari Arafah sehinggalah akhir waktu Asar Hari Tasyriq, iaitu pada 11,12 dan 13 Zulhijjah, terutama setiap kali selepas mengerjakan solat fardhu.

.

Lafaz Takbir Hari Raya:

.

.

Clip Video Takbir Raya;

.

.
.

Kepentingan Takbir

Bertakbir dianggap penting sebagai:

  1. Satu syiar bagi menzahirkan rasa gembira dan tanda bersyukur kepada Allah.
  2. Tanda kemenangan melawan hawa nafsu mazmumah sepanjang Ramadan.
  3. Lambang penyatuan dan kekuatan ummah melalui roh takbir, kerana umat Islam, membesarkan Allah dan melaungkan takbir yang sama di seluruh dunia.
  4. Laungan takbir menyejukkan jiwa, menenangkan fikiran dan melapangkan hati untuk bermaafan.
  5. Takbir dan tahmid dianggap penyubur ukhuwah dalam mengukuhkan ikatan jalinan persaudaraan umat Islam.

 

.

والسلام علبكم و رحمة الله و بركاته

.

https://shafiqolbu.wordpress.com/

.

.

4 responses to this post.

  1. jazakallah khoiron

    Reply

  2. […] Ketika Ziarah Hari Raya | Kemeriahan Hari Raya lebih dirasai apabila bacaan doa dan alunan takbir raya bergema di rumah2 ketika ziarah Hari Raya sebagai melahirkan rasa syukur dan kemenangan dalam […]

    Reply

  3. Posted by yoni on 25/09/2015 at 11:51 am

    Masiha ada peluang turut melaungkan takbir setiap kali selesai solat, hingga asyar ahad ni, 27 sep 2015

    Reply

Leave a comment